
Werkwijze op school
Op onze school werken wij met een instructie-circuit. De leerkracht richt zich op kleinere groepen om zo maatwerk, directe feedback en betere kwaliteit te kunnen leveren. Per vak is hiervoor uiteraard een andere groepsindeling en die indeling verandert met de ontwikkeling van de kinderen. Door het werken in het instructie-circuit, bedienen we iedere leerling op maat. Per klas worden er voor de vakken rekenen en spelling drie leerjaren aangeboden in deze vorm. Zo kun je in groep 4 werken op het niveau van groep 4, 5 en 6.
Deep level learning staat aan de basis van ons onderwijs. Het stimuleren van de brede interesse, het zoeken naar verbanden en het vergroten van het wereldbeeld en tijdsbegrip.
De Kanjertraining is onze methode die we inzetten voor rust, een goede sfeer, duidelijke afspraken en tegen pesten. Juist doordat we een eventueel conflict bespreken en oefenen hoe je zou moeten en kunnen handelen, loopt een ruzie minder snel uit de hand. Onze school is voorstander van deze manier van werken en volgt met regelmaat teamscholing en heeft het meest recente cursusmateriaal in de groepen ter beschikking.
Gedurende de lesdag hebben we ook veel aandacht voor de executieve vaardigheden. De taal en werkwijze die hiervoor nodig is, is verweven in ons gehele aanbod.
De kinderen bij ons op school hebben vaak minder herhaling nodig en dat geeft ons ruimte om ze op ander gebied extra uit te dagen. In alle groepen krijgen de leerlingen Engels, Spaans en bridge-les. De leerlingen van groep 8 een aantal weken op woensdag les op het Ichthus College. Dit heeft als hoofddoel om de overgang van PO naar VO soepeler te laten verlopen. De leerlingen zijn dan al bekend met een groot gebouw met heel veel leerlingen en wennen aan het wisselen van docenten. Dit alles binnen de veilige begeleiding van hun groepsleerkracht.
Er zijn ook leerlingen die de stof van de basisschool hebben doorlopen, maar nog te jong zijn voor de middelbare school. Daarvoor hebben wij voor rekenen en spelling lesmateriaal ontwikkeld dat we 8+ en 8++ noemen.
De persoonlijke benadering staat bij ons voorop. Daarom is er altijd de mogelijkheid om met leerkrachten te spreken. We vinden het vervelend als ouders/verzorgers hun vragen/problemen zouden laten liggen tot een portfoliogesprek.

Christiaan Huygens Dronten heeft een verbindende rol. Wij verzorgen via Codenz ondersteuningsarrangementen voor andere basisscholen. We bieden verder maatwerk in de vorm van trainingen en workshops en begeleiding aan scholen in heel Nederland die werken met Plusgroepen of zich richten op voltijds onderwijs voor leerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel.
Onze school heeft een regiofunctie. Bij ons op school zitten ook leerlingen uit onder andere Lelystad, Kampen, Zwolle, IJsselmuiden en de Noordoostpolder. Om deze vorm van onderwijs te kunnen bekostigen, worden we ondersteund door de Stichting Vrienden van Christiaan Huygens Onderwijs Flevoland. Christiaan Huygens Dronten is een afdeling van Het Zuiderlicht en Christiaan Huygens Zeewolde is een onderdeel van De Regenboog. Beide scholen vallen onder het bestuur van Stichting Codenz. Bij deze protestants christelijke onderwijsstichting zijn 9 andere scholen aangesloten in de gemeenten Dronten en Zeewolde. De uitgangspunten van Codenz zijn: betrokkenheid, bezieling, uitdaging, verbondenheid en vertrouwen.
