
Meest gestelde vragen
De Christiaan Huygens leerling heeft een groot denkvermogen, een brede belangstelling, een sterke wil tot leren en kan creatief denken. We zien deze leerlingen als kinderen met talenten, die op hun huidige basisschool te weinig kunnen laten zien wat ze in huis hebben.
Een Christiaan Huygens-leerling kenmerkt zich door:
- Een grote snelheid van denken, relaties leggen en ontdekken
- Creatieve denkprocessen. Deze blijken uit het volgen van andere denksporen; doorgaans niet stap voor stap
- Andere interesses dan zijn of haar leeftijdsgenoten
- Diepe interesse
- Het stellen van kritische vragen en het zoeken naar andere oplossingen dan de gangbare
- Leren vanuit een intrinsieke motivatie
- Een hoog streefniveau. Deze kinderen stellen hoge eisen aan de leerstof en aan hen mogen ook hoge eisen gesteld worden
- Het stellen van eigen doelen aan de leerstof; soms perfectionistisch
- Het proberen achterliggend systemen en relaties te doorgronden
- Het hebben van weinig behoefte aan herhaling
- Het hebben van behoefte aan herkenning en erkenning
- Het hebben van behoefte aan contact met gelijkgestemden
| Begaafde leerling | Hoogbegaafde leerling |
|
|
Wees terughoudend met ‘getallen’ (IQ) en dergelijke. Het thuisgesprek over (mogelijke) hoogbegaafdheid en Christiaan Huygens onderwijs kan nogal wat teweeg brengen in de verwachtingen bij een kind. Ook in relatie met onbedoelde gesprekken in en rond de school van uw kind.
Een orthopedagoog of een psycholoog kan een intelligentieonderzoek afnemen. Er is vaak sprake van een wachtlijst.
U kunt, voor een WISC-V of een WPPSI-III terecht bij onderstaande bureaus:
- Zeewolde:
- Dronten:
- Passend onderwijs (alleen op indicatie)
- Zorgplein (alleen op indicatie)
- Orthopedagogiek Praktijk Inzicht
- Lelystad:
- Passend onderwijs (alleen op indicatie)
- Psycholoog Hannah
- Kampen/IJsselmuiden:
- Dalfsen:
Daar is veel over te zeggen. En vooral ook veel over te lezen. We beperken ons tot het volgende… Hoge intelligentie is vast te stellen, het is vanaf een bepaalde leeftijd op betrouwbare wijze te meten. Maar deze kan ook verborgen blijven. Vanuit onze christelijke identiteit verwoorden we ook wel als volgt: ‘De (hoge) intelligentie heb je van je Maker als talent meegekregen bij je geboorte. Dat ‘cadeau’ moet echter wel ‘uitgepakt’ (ontvouwd, ontdekt, ontgonnen) worden’.
Een rijke omgeving, een veilige basis, mens durven worden, verstandelijke lotgenoten, erkenning van onderwijsbehoeften… Het zijn stuk voor stuk elementen die zo’n talent kunnen laten groeien (of, bij het ontbreken ervan, kunnen bedreigen).
Dat is afhankelijk van de gemeente waarin u woont. Er zijn al voorbeelden van gemeenten die meewerken aan een reiskostenvergoeding. Verschillende ouders hebben daar ervaring mee en zijn bereid die ervaringen te delen.
Het uitgangspunt is dat het Christiaan Huygens onderwijs voor ieder kind binnen de doelgroep beschikbaar moet zijn. Wel wordt er van ouders, naast de jaarlijkse vrijwillige ouderbijdrage van € 35, jaarlijks een gift gevraagd van 750 euro voor het Christiaan Huygens onderwijs aan hun kind. Voor ouders met minder draagkracht kan een passende regeling getroffen worden. Het Christiaan Huygens onderwijs Dronten werkt met een verplichte Tussenschoolse Opvang, waarbij alle kinderen gebruik maken.
Het is zeker zinvol een belangstellingsformulier in te vullen. Het is goed om de informatie op onze site door te nemen, om te zien of uw kind binnen de doelgroep van de Christiaan Huygensschool zou kunnen vallen.
We werken met 12 wereldoriënterende thema’s verspreid over drie schooljaren.
Voorbeelden van deze thema’s zijn: ”Water en voedsel', “Kringlopen in de natuur”, “Vieringen de wereld rond”, “Macht, recht en samenleving”, 'Verhalen in alle vormen”.
Ruud en Nel - docenten Bridge
Yahaira - docent Spaans
Henry - docent Programmeren
Marc - Bewegingsonderwijs
Leerlingen worden geplaatst bij hun leeftijdgenoten. ’s Ochtends wordt gewerkt met een instructiecircuit en ’s middags worden de creatieve- en wereld oriënterende vakken gegeven.
